306
Christian KROHG
(1852-1925)
I baljen V
"I baljen V" Signert til høyre oppe på midten: C Krohg. Olje på lerret, 74,5x106 cm.
Thue, # 178, variant av 175.
Scener fra familieliv utgjør en sentral motivgruppe i Krohgs kunstnerskap. Fra 1879 er det familien Gaihede på Skagen som er modeller. Fra 1889 og utover på 1890-tallet blir Krohgs egen familie viktige modeller. Denne fasen innledes med bildet «I baljen».
Det var først meningen at Oda og Christian Krohg skulle tilbringe våren og sommeren 1889 på Skagen. Isteden leide de husvære på en gård ved Åsgårdstrand fra tidlig på forsommeren til ut i september. Her ble sønnen Per født den 18. juni. Malerens betydeligste arbeide fra Åsgårdstrand denne sommeren var den store utgaven av «I baljen», nå i Statens Museum for kunst, København. Krohg må imidlertid ha funnet komposisjonen for komplisert og ukonsentrert. Han malte en helt ny versjon, sløyfet Sacha, Ba og Lyder Brun, og plasserte isteden tante Marie helt til høyre, avskåret av rammekanten. I vår versjon er også tante Marie utelatt.
Balje-sujettet, som foreligger i seks ulike utforminger, gir et godt innblikk i Krohgs arbeide med et motiv. I de ulike versjonene eksperimenterte han med synsvinkel, avskjæring, figurenes plassering og antall. Vårt maleri er nr. fem i rekken. I denne versjonen ser man Per, som er hovedpersonen i baljen, kvinnen som vasker det lille barnet, Oda i grønn kjole i midten og trolig en av Odas søstre til venstre.
Karakteristisk i disse scenene er at det fokuseres spesielt på de små øyeblikk av nærhet og omsorg (…). Slike familiemotiver var også kjent fra eldre sjangermalerier. Men hos Krohg vektlegges gjerne det psykologiske. Empati er et relevant begrep for hans bilder
Motivet ble i samtiden av konservative kritikere oppfattet som uegnet, det tilhørte privatlivets område.
Litteratur:
Thue, Oscar, Christian Krohg. Aschehoug & Co, 1997, s. 174-175, 341.
Wikborg, Ingeborg. Christian Krohg. Utstillingskatalog Nasjonalgalleriet, Oslo 1987, s. 181.
Waallan Hansen, Vibeke. Christian Krohg Bilder som griper. Utstillingskatalog, Nasjonalmuseet, Oslo 2012, s. 37, 50.
Vurdering: 250.000 kr
- 300.000 kr